Slik gikk det da Brakar (Buskerud Kollektivtrafikk) og Skalar gikk sammen for å sørge for at busstrafikken i Buskerud ble bedre utnyttet, og samtidig ga barnehager og grunnskoler mulighet til å reise gratis med buss.

Utfordringen: Tomme busser og reiselystne barn

Fylkestinget og Brakar funderte på hva de skulle gjøre med busstrafikken på hverdagene. Mellom kl. 09:00 og 14:00 var det nemlig få passasjerer og mange tomme seter. Samtidig visste de om barnehagene og grunnskolene som ville på utflukter og turer, men som ikke hadde midler til å leie egne busser.

Buss med mange tomme seter Mange tomme seter

En lys idé

Det var da Fylkestinget og Brakar fikk den lyse ideen: var det mulig å få til en løsning slik at bussjåførene og barnehagene og skolene kunne dra nytte av hverandre, at bussene som likevel skulle gå kunne gi skyss til de som ville reise? De hadde fått nyss om at busselskapet AtB i Trondheim hadde gjort noe lignende og visste at det var mulig.

Lærer Brakar Kundeservice Bussjåfør

Men hvordan?

Brakar kunne ikke være avhengig av noen som skulle bestillinger på telefon eller e-post, det måtte foregå elektronisk og automatisk. De trengte også noen som kunne holde liv i løsningen etter at den var utviklet, sørge for at den alltid fungerte og at den ble utviklet videre.

Det var da Brakar kom til oss i Skalar og fortalte at de trengte en webapplikasjon som oppfylte disse kravene:

  • Være på nett, med enkel og automatisk bestilling
  • Ha minst 98 % oppetid og tåle at 100 mennesker ville bruke den samtidig
  • Være sikret med innlogging og passord, og gi oversikt over de reisende

Hvordan kunne vi hjelpe?

Vi ville selvfølgelig hjelpe, og satte sammen et team av våre beste menn og kvinner for å utvikle webapplikasjonen:

  • Designeren Eric Haidara
  • Utvikleren Christian Hager
  • Frontend-utvikleren Jenny Sjøgren
  • Prosjektlederen Magnus Vik Lagerberg
  • Utvikleren Peter Skeide (sentral i forprosjektet)

Hvordan jobbet vi for å løse oppgaven?

Her, som i alle prosjekter, gikk vi inn for å oppnå Skalar-effekten, at kunden skulle oppleve oss som lidenskapelig, ærlige og tydelige. Som alltid ble vi veldig nysgjerrige på kunden og webprosjektet de skulle i gang med, og stilte mange spørsmål, også kritiske, for å finne ut hva de egentlig trengte.

Etter brainstorming, rådgivning og konseptutvikling, begynte vi å utvikle webløsningen. I prosessen bidro vi med noe av det siste innen digital teknologi og utvikling av webapplikasjoner, som blant annet:

  • Interaksjonsdesign
  • Mobile first design
  • Responsiv webløsning
  • Ruby on Rails
  • Grafisk design

Med spisskompetanse på ulike felt, la vi hodene i en tverrfaglig bløt og jobbet samkjørt og fokusert i fire måneder fra oppstart til lansering. Under prosessen hadde vi jevnlig kontakt med Brakar for å avsjekke og tilpasse webapplikasjonen etter hvert som vi nærmet oss målet.

Brukerscenarie Design Code

Så hvordan gikk det?

  • Pris på prosjektet: Ca. 480 000 kr
  • Oppstartdato: 23. april 2013
  • Lanseringsdato: 19. august 2013

Fylkestinget fikk oppfylt ønsket om å tilby gratis bussreiser for barnehager og skoler, og Brakar fikk flere passasjerer. Nå får mer enn 6 000 barn og ansatte i skoler og barnehager gratis bussreise gjennom løsningen hver måned. Det er ganske mange utflukter som er blir gjort mulig som følge av prosjektet Fylkestinget og Brakar initierte, og som vi i Skalar satte ut i livet.

Desktop Tablet Mobile Phone
Arrow
Buss med mange passasjerer Mange fulle seter :-)

Fakta om Brakar

Website www.brakar.no

Hvor lang tid tok dette?

Oppstart 23. april Lansering 19. august

For deg som liker tall

324
Brukere
199
Bestillinger/mnd
119
Reiser/mnd
-80%
Manuelle bestillinger

Team fra Skalar

Eric Haidara
Design
Christian Hager
Utvikler
Jenny Sjögren
Frontendutvikler
Magnus Vik Lagerberg
Prosjektleder

Team fra Brakar

Kjersti D. Nordgård
Salgs/Markedssjef/Styringsgruppe
Christian Kolstad
Produktansvarlig og prosjekteier
Marianne B. Andersen
Ansvarlig for kundesenteret
Anders Rolland
Prosjektleder