5000+Bestillinger

Med et begrenset oppstartssortiment har antall ordre gått over all forventning.

3xTrafikk

En klar økning i bruk av mobiltelefon og nettbrett, samt "sosial" trafikk fra nettsteder som Facebook

1000+Befaringsforespørseler

Medlemsbedriftene merker en økt pågang fra kunder via nettløsningen, og de fleste resulterer i oppdrag.


Rørkjøp ønsket en nettbutikk hvor kundene både kunne bestille VVS-produkter (varme, ventilasjon og sanitærsteknikk) og samtidig bestille rørleggertjenester. Dette var ikke gjort før i bransjen. Nettopp derfor var Skalar et godt valg av samarbeidspartner. Prosjektet ble påbegynt i mars 2013 og lansert i februar 2014.

Utfordringen:Ny opplevelse for netthandel

Rørkjøp kom til Skalar i mars 2013 med dette målet for 2014:

Folk har respekt for skadene feilmontert utstyr kan føre til og ønsker fagfolk til å gjøre jobben. Vi skal gjøre det enklere for forbrukeren å bestille fagmessig utført montering ved hjelp av nettbutikken.

Frank Olsen

Frank Olsen,
Adm. Direktør Rørkjøp

Løsningen:Et tverrfaglig team som kan teknologi og design

Dette var en utfordring Skalar hadde lyst til å ta. Vi satt opp et team, med kompetanse innen:

  • Brukeropplevelse
  • Utvikling
  • E-handel
  • Rørfag
  • Digital forretningsutvikling

Øverste prioritet var å jobbe tverrfaglig, slik at konsepter og idéer kunne vektes mot teknologi og muligheter.

Dette fikk vi til med et modig valg av teknologien Ember.js. Målet var å skape en fremtidsorientert løsning med brukergrensesnitt som ga en smertefri kjøpsopplevesle, samt en sterk, men subtil visuell identitet.

Laptop

Resultater:Økt omsetning og flere oppdrag

Forbrukere benytter seg hovedsakelig av "Finn en rørlegger". Rundt 600 befaringsforespørsler ble formidlet via rorkjop.no siden oppstart i januar.

Frank Olsen

Lars Overskeid,
CTO Rørkjøp

Kort sagt

  • Rorkjop.no har mottatt mer enn 2000 bestillinger i prosjektets seks første måneder
  • Budsjettert omsetning har gått over alle forventninger.
  • Produkter er synlige, og rørkjøp gir et alternativ til forbrukere som de åpenbart har vært på jakt etter
  • Økt bruk av mobiltelefon og nettbrett ift. tidligere, takket være responsivt design
  • Bedre synlighet i søkemotorer enn tidligere = Mer trafikk til rørleggerene

Men dette er ikke hele historien. Les nedenfor og få vite mer om hvordan vi kan gjøre det samme for deg.

En filosofi – Just Fix itFra bare rør til Rørkjøp

La oss ta et steg tilbake. For 15 år siden ble Rørkjøp etablert som et innkjøpssamarbeid mellom ni rørleggerbedrifter. Konseptet gikk ut på å tilby gode innkjøpsavtaler til små og mellomstore bedrifter som de ikke kunne oppnå på egenhånd. Idag tar Rørkjøp i tillegg kredittansvaret og samler varekjøpet til mer en 350 medlemsbredriftene over hele landet.

Rørkjøp og Skalar startet sitt samarbeid i 2008. Dette samarbeidet har ført til hjemmeside med eget intranett for medlemsbedriftene, hvor de blant annet får tilgang til hele produktkatalogen.

Samarbeidet resulterte også i at ble det laget en iPad-app i 2010, hvor rørleggere kan gi et prisestimat på oppdrag og produkter mens de er ute hos kunden. Dette gjorde hverdagen enklere både for rørleggerne og deres kunder.

Et tverrfaglig og dedikert team

Vi etablerte et dedikert team med:

Designere

Eric Haidara
LinkedIn

Johannes Hoff
Holmedahl
LinkedIn

Thomas Grøndahl
LinkedIn

Utviklere

Gudleik Rasch
LinkedIn

Mathias Nordvang
LinkedIn

Theodor Tonum
LinkedIn

Trym Skaar
LinkedIn

Prosjektleder

Víctor Sánchez Barrera
LinkedIn

Lars Overskeid IT Sjef i Rørkjøp var prosjekteier og er den type kunde som vi liker å jobbe med; dyp faglig kompetanse, samt lett tilgjengelig og åpen for nye ideer. Teamet ble ikke fullt uten ekspertise på e-handel med Magnus Sjaavik, som tok med seg syv års erfaring fra Platekompaniet.

Dette var et team som var klar til å utforske nye muligheter og utfordre status quo i VVS-bransjen.

En filosofi – Just Fix It

Vi starter hvert prosjekt med en oppdagelsesfase. I en workshop avdekker vi mer om formålet, ideer, visjon og hvilke mål prosjektet skal nå. Vi samler tankene våre, utfordrer kunden og bli enige om omfang, allokering av ressurser og fremdriftsplan.

Å jobbe smidig betyr at vi må få et tydelig bilde av løsningen så tidlig som mulig, slik at vi kan fokusere på raske leveranser (sprinter) mens vi følge hovedplanen.

Prioriterte mål

Kvalitet

  • Gi ro til kunder ved å tilby varer med den beste kvaliteten til riktig pris fra profesjonelle fagmenn
  • Presentere et bredt sortiment av kvalitetsprodukter som kunder kan stole på
  • Like lett å bestille produkter og tjenester hvor som helst i Norge
  • Skape en god brukeropplevelse

Kvantitet

  • Øke antall oppdrag for rørleggerbedrifter
  • Synliggjøre rørleggerbedrifter på nettet
  • Sette rørkjøp.no på kartet
  • Ta vare på produkter fra bestilling til installering og videre med vedlikehold

Forbrukerne skal føle seg trygge når de handler hos oss og vite at arbeidet blir skikkelig utført.

Frank Olsen

Frank Olsen,
Adm. Direktør Rørkjøp

Tett kontakt med kunden

Teamet var alltid tilgjengelig! Spørsmål, presentasjon av idéer, skisser og kode gikk gjennom Basecamp, Hangout eller Github.

Tett kontakt med kunden

Smidig, raskt og lærerik

Vi kunne ikke la tilfeldigheter styre prosjektet, og tok flere valg basert på raske iterasjoner underveis.

Raske tilbakemeldinger gir oss muligheten til å:

  • Se det som ikke funker
  • Se det som kan bli enda bedre
  • Finne ut hva som funker og løse et problem

Detaljer i det store bildet:Fokusområder

Vi valgte å fokusere på:

  • Responsivt design
  • Smertefri kjøpsopplevelse
  • Bruker- og oppgavefokusert løsning
  • Sterk, men subtil visuell identitet
  • Fremtidsorientert rammeverk for utvikling
  • Smart bruk av webteknologi

Responsivt design

Responsive Web Design (RWD) er nesten en selvfølge dag. Men å få nettsiden til å fungere like bra på enheter med eller uten touchscreen, på store og mindre skjermer krever kompetanse, testing og erfaring. Til dette brukte vi Bootstrap som rammeverk.

Responsivt design Responsivt design

En bruker- og oppgavefokusert løsning

Rørlegger og produkter på samme sted betyr to enkle oppgaver:

Finn produkt: Søk eller bla igjennom kategorier, få bekreftet at den er riktig for deg med tydelig og pålitelig informasjon, at den er på lager og kan leveres. Legg i handlekurven, betal, få det levert innen 1 uke. KISS* (keep it simple stupid!)

Finn Rørlegger: Hvor trenger du en rørlegger? Det kan være hjemme, på hytta, på jobb, hos bestemor, uansett - det viktigste er at rørlegger kan ta oppdraget hvor du trenger det. Skriv inn et sted eller postnummer, og få en liste med de nærmeste rørleggerne.

En sterk, men subtil visuell identitet

Vi har komplementert logoen til Rørkjøp, med en moderne, skjermoptimisert webfont og skreddersydde ikoner. Logoen er allerede velkjent og brukt blant 350 lokale medlemsbedrifter.

Ikon blueprint

Fremtidsorientert rammeverk for utvikling

Modig! Når Rørkjøp setter spor med den nye nettbutikken, kunne ikke vi være konservative med valg av teknologi. Alle applikasjoner er laget i Ember.js, som single-page-apper.

En fordel med Ember er at alle assets lastes inn èn gang, for deretter å styre innholdet med API-kall som returnerer JSON. Med dette oppleves tjenesten som raskere i bruk, med lavere responstid.

Smart bruk av webteknologi (for nerds :)

  • Rørkjøp.no, der SEO er viktig, har en egen Phantom-server som sender klienter uten JavaScript-støtte til en egen ressurs der alt innhold er statisk og lesbart for f.eks. en søkemotor.
  • Vi har et prosjekt kalt «rk-components» som vi henter inn i alle prosjekter via bower, for enkel kodedeling av eksempelvis moduler som går igjen i alle tjenestene.
  • API-et er skrevet i Ruby on Rails. I tillegg har vi en egen tjeneste som tar seg av bestillinger ut mot grossister. Denne er skrevet i Node.js og mye av jobben her er å lese/skrive til grossistenes egne FTP-servere.
  • Overvåkning av alle tjenestene med Sentry. Denne fanger opp eventuelle feilmeldinger og sender dette til teamet per epost.

La oss gjøre hverdagen din enklere

Med Skalar får vi løsningen slik vi vil ha den, tilpasninger er enkelt, og vi har direkte kontakt med utviklere uten mellomledd og byråkrati. Med denne løsningen har vi bygget en plattform som gjør oss godt rustet for 3-5 års planene våre, og vi har mulighet for å skalere etter behov.

Frank Olsen

Lars Overskeid,
CTO Rørkjøp