Yob

Fra idé til lansering: En ny tjeneste klar for vekst

Main image
Logo

YOB gjør det like enkelt å bestille en håndverker som å bestille pizza. Vi tilbyr håndverkertjenester til fastpris og lar kunden bestemme når den ønsker å få yoben gjort. Få yoben gjort - raskt, trygt og enkelt!

Kort fortalt

Problemet

Forbrukere rapporterer om lav tillit til håndverkerbransjen grunnet mangel på forutsigbarhet, lav transparens og mange useriøse aktører.

Løsning

En ny måte å bestille håndverkertjenester som gir forbrukeren forutsigbarhet, trygghet på kvalitet, og fastpris.

Resultat

Etter en måned lansert på markedet var scorte YOB 6 av 6 på kundetilfredshet, og 83 på NPS for kunder som hadde testet tjenesten.

Gjennom samarbeidet leverte vi

Prosess
Hvor vi startet

Petter Solum, rørlegger og entreprenør, kom til oss med en idé for å utfordre rørleggerbransjen. Fra innsiden så han hvordan bransjen nektet å endre seg, og hvordan forbrukerbehov ikke ble møtt.

Målet og oppdraget til Skalar

Skalar samlet et tverrfaglig team på forretningsutvikling, teknologi og design, hvor vi bidro til å utvikle konseptet, og deretter bygge første versjon av appen som ble lansert høsten 2025 i Trondheim. Mål: En tjeneste hvor forbrukeren får kontroll på det de bestiller gjennom å selv bestemme tid og å avtale fastpris.

Tilbakemeldinger

Skalar har vært en nøkkel i å få lansert Yob med så gode tilbakemeldinger fra første stund. Vi har jobbet tett sammen om dette og de er en partner som står på for at vi skal lykkes.

Petter Solum, gründer av Yob
Verdi for
Yob

Gjennom samarbeid med Skalar fikk YOB transformert en tydelig bransjeutfordring til et konkret og brukervennlig konsept. Med fokus på forutsigbarhet, transparens og fastpris ble forbrukerens behov satt i sentrum. Resultatet var en tjeneste som raskt bygget tillit i markedet. Allerede én måned etter lansering oppnådde YOB topp kundetilfredshet og svært høy NPS, som bekrefter verdien av løsningen.

“Fantastisk enkelt og forutsigbart for meg som kunde! Føltes trygt og proffesjonelt. Endelig noen som innoverer på denne fronten.”

- Kent, en av Yobs første kunder

83/100
NPS score
Browser shot
Arrow
Teaser image for next case
Kanskje du er interessert i

Teknologi som konkurransefortrinn: Hvordan OBOS Nye Hjem fikk økt kundetilfredshet

Read more
Kanskje du er interessert i

Digitale bridge-turneringer og verdens første bridge-robot

Les mer
Kanskje du er interessert i

Teknologi som konkurransefortrinn: Hvordan OBOS Nye Hjem fikk økt kundetilfredshet

Les mer
Kanskje du er interessert i

Fra idé til lansering: En ny tjeneste klar for vekst

Les mer
Kanskje du er interessert i

Inviso ble markedsleder: En teknologisk plattform som muliggjorde rask vekst

Les mer
Kanskje du er interessert i

Smartere arbeidshverdag: Kvalitetsstyring gjort bedre og raskere med ny digital løsning

Les mer
Kanskje du er interessert i

Fra friksjon til flyt: Slik hjalp vi Folkeinvest med å vokse

Les mer
Kanskje du er interessert i

Synes bilinteresserte det er gøy å samle på biler digitalt?

Les mer
Kanskje du er interessert i

Bedre opplevelse for kunder og ansatte: Nytt bookingsystem som holder Oksnøen Leirskole i tet

Les mer
Kanskje du er interessert i

Bygget for å lede: Markedets mest presise verktøy for karbonregnskap

Les mer
Kanskje du er interessert i

Oppdatert digital tilstedeværelse: Fokus på brukeropplevelse for å lykkes med internasjonal vekst

Les mer
Kanskje du er interessert i

Teknologisk transformasjon for økt brukerengasjement

Les mer
Ved å klikke på "Godta", samtykker du til bruk av informasjonskapsler for å forbedre nettstedet, analysere bruken og støtte markedsføring.